Khamis, 20 September 2018

GKB 1053: Pengurusan Pembelajaran : Penetapan Matlamat Diri dan Akademik & Pengurusan Masa


Penetapan Matlamat Diri dan Akademik


Disediakan oleh Chee Kai Xuan


Penetapan matlamat diri dan akademik adalah penting dalam pembelajaran. Penetapan matlamat diri dan akademik boleh dilakukan dengan menggunakan panduan SMART. SMART digunakan untuk membantu seseorang individu untuk menetapkan matlamat dan akademik sepanjang pengajian dan seumur hidup. SMART juga diamalkan oleh kebanyakan syarikat di seluruh dunia untuk dijadikan panduan dalam menetapkan sasaran mereka. SMART adalah kata singkatan yang terdiri daripada specific, measurable, attainable, realistic dan time-bound.
‘Specific’ iaitu penetapan matlamat yang spesifik dan jelas dengan dapat menjawab kesemua soalan yang berkaitan dengan matlamat sendiri. Matlamat yang jelas dan spesifik adalah lebih baik daripada matlamat yang mudah. Jika seseorang mempunyai matlamat yang jelas, dia semestinya akan berusaha untuk mencapai matlamat tersebut.
‘Measurable’ iaitu matlamat yang ditetapkan mestilah boleh diukur. Jika matlamat seseorang sudah spesifik, pastilah matlamatnya boleh diukur. Hanya matlamat yang mempengaruhi tingkah laku dengan cara yang boleh diukur boleh menjadi berkesan. Sebagai contoh, seseorang murid yang lemah dalam peperiksaan bolehlah menjadikan murid yang cemerlang sebagai matlamatnya.
‘Attainable’ iaitu matlamat yang ditetapkan boleh dicapai. ‘Realistic’ pula ialah matlamat yang ditetapkan adalah munasabah. Seseorang individu haruslah menetapkan matlamat yang realistik supaya matlamat tersebut boleh dicapai. Jika kita menetapkan matlamat yang tidak munasabah, kita bolehlah mencari jalan alternatif untuk mengubah matlamat kita.
‘Time-bound’ ialitu mempunyai had masa yang tertentu apabila menetapkan matlamat. Sekiranya mempunyai had masa untuk sesuatu matlamat, seseorang itu akan lebih berusaha lagi dalam mencapai matlamatnya.
Seperti yang telah dijelaskan, kita haruslah menetapkan matlamat diri dan akademik dengan jelas supaya dapat dicapai. Selain itu, tahap kesukaran matlamat bolehlah bertambah supaya kebolehan kita dapat diperkembangkan dan seterusnya mencapai kejayaan.



Pengurusan Masa

Pengurusan masa adalah keupayaan seseorang pelajar mengurus masa yang ada untuk mencapai kejayaan diri dan akademik. Kita bolehlah merancang satu jadual belajar untuk meningkatkan kemahiran mengurus masa. Dengan itu, seseorang itu akan mendapat masa yang mencukupi dalam belajar, beriadah, aktiviti kokurikulum dan sebagainya.
Menurut Zulkifli et. al. (1993) menyatakan bahawa jadual waktu ialah arah tuju dan panduan untuk pelajar supaya dapat belajar dengan lebih bersistematik. Namun begitu, masih lagi terdapat pelajar yang tidak mempercayai kebaikan yang dibawa oleh jadual aktiviti dan jadual belajar harian. Kesannya, pelajar tersebut akan termenung dan berfikir bagaimana untuk menyiapkan kesemua tugasan apabila mereka mendapati bahawa terlalu banyak tugasan yang perlu disiapkan.
Masa adalah penting bagi setiap orang di dunia ini. Oleh itu, kita haruslah meghargai masa dan tidak patut membazirkannnya. Hal ini demikian kerana masa adalah salah satu faktor yang penting kepada pelajar. Dengan adanya pengurusan masa, seseorang pelajar akan dapat menjalankan aktiviti pembelajaran dan aktiviti yang berfaedah dalam masa yang teatur. Sekiranya seseorang mempunyai kemahiran pengurusan masa, mereka akan memperolehi banyak faedah seperti dapat menjalankan kebanyakan aktiviti yang telah dirancang pada setiap hari, melatih mendisiplinkan diri supaya menepati masa, mengimbangkan pembahagian masa terhadap pelbagai aktiviti dan lain-lain. Dengan itu, seseorang akan dapat mengamalkan cara hidup yang lebih berjaya.
Sebagai kesimpulan, seseorang yang mahir mengurus masa akan berjaya dalam kehidupannya. Oleh itu, pelajar haruslah dapat mengurus masa dengan baik agar penggunaan masa dapat diseimbangkan di antara satu aktiviti dengan aktiviti yang lain.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

精选博文

GKB 1053: Pengurusan Pembelajaran : Strategi Meningkatkan Ingatan & Perancangan Jadual Belajar

Strategi Meningkatkan Ingatan Disediakan oleh Jap Xin Wei Jenis ingatan manusia terbahagi kepada dua bahagian, iaitu Ing...